UTBILDNING

När du går på intensivutbildning för körkort på Säffle Trafikskola så varvar du teorilektioner, självstudier och körlektioner. Vi har 12 st 60 minuters teorilektioner där vi pratar om sådant som vi vet att många behöver lära sig lite extra om. Självstudierna består både av  att läsa i böcker och svara på frågor, både i teorihäfte och på data. Data frågorna kan göras både på dator och i telefonerna. Man kan även få frågor och svarsalternativ upplästa genom att peka på dem.

Kursen varar i två veckor. Utbildningen är individuellt anpassad, det vill säga vi anpassar antal körlektioner och  upplägget på lektionerna efter elevens behov, därför är antalet körlektioner  man behöver olika. Oftast kör man 1 till 2 timmar varje dag. Ibland kan det vara så att man inte hinner klart under de två veckorna som kursen varar och då kan man ibland få lägga till fler dagar.

Riskutbildning 1 (om olika risker i trafiken, t. ex. hög hastighet, alkohol och droger) gör ni under de två veckorna. Kostnaden ingår inte i teoriavgiften.

Även Risk 2:an (halkbanan) gör ni under er utbildning. Halkbanan som vi åker till ligger i Grums och vi brukar träna omkörningar på vägen dit.

Det går också att bo på trafikskolan under er intensivutbildning.

Vi utbildar även på automatväxlad bil för den som önskar.

Teoriprov och uppkörning bokar vi åt er, det är viktigt att man är väl förberedd när man kommer till proven.

När man har gått sin utbildning åker man oftast hem och gör teoriprovet på hemort för att sedan komma tillbaka till Säffle Trafikskola, för att där köra några fler lektioner innan uppkörningen, som sker i Säffle. Vi bokar in er på en så tidiga uppkörningstid som möjligt men det kan förekomma köer till uppkörningen som beror på Trafikverket och kan inte påverkas av oss på Säffle Trafikskola

Kom ihåg att ni måste ha giltigt körkortstillstånd när ni kommer på kursen och att ni har giltig legitimation.